"וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

תת-פורום זה מכיל שירשורים חשובים, מידע לפי נושאים, סרטונים מיוחדים ועוד..
כל הנוןשאים הנמצאים כאן 'נעולים'!
לצורך שאילת שאלות הבהרה, יש להיכנס ל'פורןם גינון' ולשאול את השאלות שם.
רצוי לצרף לינק למאמר המדובר ולהודעה הספציפית.

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי ראובן אורן » 12 פברואר 2015,14:04

נוגן ו'שחיין' יקרים

תודה ויישר כוח גדול על הדיון המאלף שחלקתם עימנו.

חיכיתי לכל תגובה בכיליון עיניים, למדתי והשכלתי רבות.

התברכו ונתברך בכם

:bow:
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי שחיין » 12 פברואר 2015,14:04

1. אני מסכים עם רוב הדירוג, חוץ מזה ש -5, חייב לעבור לסוף.
בוודאי לא המצב העגום בו מחזקים את ידי אוייבנו שרק מחכים לשנה השביעית כדי להתעשר...

2. גבולות הארץ.
האמור בקישור ההוא מוכר בהחלט.
רק שיש לו [ולמי שפוסק כך] טעות קריטית אחת והיא שהמציאות ממשיכה וא"א להתעלם ממה שקיים היום. כלומר, היה כיבוש יהושע והייתה שיבת ציון של עזרא ונחמיה ו... יש גם את מציאות ימינו בה יהודית יושבים ומיישבים חבל ארץ כחלק מארץ ישראל ומתוך תפיסה שהם חלק משיבת ציון של ימינו. אין מצב שאין לזה ערך הלכתי!!!

מה שרבים לא השכילו להבין זה שגבולות הארץ אינן קבועות אלא גמישות!
ראה כאן: http://www.vbm-torah.org/vtc/0032044.html#fn27
וכמובן בהערה הקודמת לה - 26 (שם מפורטת גמישות הגבולות). [וכדאי גם לקרוא את כל המאמר].
אגב, זה בהחלט מבוסס על הרמב"ם....

3. פסיקה כרמב"ם לעתיד לבוא.
אולי.
א"א לדעת.
לפחות אז נוכל לחמם על הפלטה בשבת מרק שהתקרר ;-))

[אגב, האם אתם שמים חילבה במרק חם??
האם אין חוששים לקלי בישול (בחולבה עצמה או ברכיבים הנוספים כמו לימון וכוסברה)??]
שחיין
גנן עם עתיד
 
הודעות: 273
הצטרף: 28 אוגוסט 2008,14:04

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי צברי נוגן » 12 פברואר 2015,14:04

שחיין כתב:1. אני מסכים עם רוב הדירוג, חוץ מזה ש -5, חייב לעבור לסוף.
בוודאי לא המצב העגום בו מחזקים את ידי אוייבנו שרק מחכים לשנה השביעית כדי להתעשר...

2. גבולות הארץ.
האמור בקישור ההוא מוכר בהחלט.
רק שיש לו [ולמי שפוסק כך] טעות קריטית אחת והיא שהמציאות ממשיכה וא"א להתעלם ממה שקיים היום. כלומר, היה כיבוש יהושע והייתה שיבת ציון של עזרא ונחמיה ו... יש גם את מציאות ימינו בה יהודית יושבים ומיישבים חבל ארץ כחלק מארץ ישראל ומתוך תפיסה שהם חלק משיבת ציון של ימינו. אין מצב שאין לזה ערך הלכתי!!!

מה שרבים לא השכילו להבין זה שגבולות הארץ אינן קבועות אלא גמישות!
ראה כאן: http://www.vbm-torah.org/vtc/0032044.html#fn27
וכמובן בהערה הקודמת לה - 26 (שם מפורטת גמישות הגבולות). [וכדאי גם לקרוא את כל המאמר].
אגב, זה בהחלט מבוסס על הרמב"ם....

3. פסיקה כרמב"ם לעתיד לבוא.
אולי.
א"א לדעת.
לפחות אז נוכל לחמם על הפלטה בשבת מרק שהתקרר ;-))

[אגב, האם אתם שמים חילבה במרק חם??
האם אין חוששים לקלי בישול (בחולבה עצמה או ברכיבים הנוספים כמו לימון וכוסברה)??]


1. אני מסכים אידיאולוגית אך מסתבך עם זה הלכתית :sweat:
2.מעניין מה שכתבת, ואיפה שהוא אני מסכים עם זה, השאלה למה לא כתבו בשום מקום (משנה, תלמוד, ראשונים ועוד)
את העניין שבמידה ועם ישראל יחזור לארצו הקדושה תשתנה? הרי בתקופת התלמוד ישבו יהודים בסוריא, עבר הירדן המזרחי ובעוד
מקומות והביאו פסקים מדוייקים לעניין תרומות ומעשרות ושביעית.
3. דווקא התימנים שמחממים מרק על הפלטה בשבת לא הולכים לפי הרמב"ם :?:
לפי הרמב"ם יש בעיה לחמם קר וחם, נוזל ומוצק על גבי הפלטה (אני התוודעתי לזה רק לפני שנתיים בכנס שהיה לזכרו של מארי יוסף קאפח
שהיה אדם רם מעלה שחי את הרמב"ם בשס"ה גידיו ורמ"ח איבריו).

אנחנו שמים חילבה במרק אחרי שמוזגים אותו לצלחת מכיוון שהמרק שבסיר זה כלי ראשון, צלחת זה כלי שני ואין בישול בכלי שני לכל הדעות.

וראובן, אני חושב שבסוף נוכל להוציא "שו"ת כאן נעים גינון אורגני" :)
בראשות הרה"ג ראובן אורן אוסף שו"תים בנושאים הקשורים לגינת הירק-הלכה למעשה :)
לק"י
יהודי זה הכי אחי
צברי נוגן
גנן אורגני
 
הודעות: 1691
הצטרף: 30 יולי 2007,14:04
מיקום: לפיד

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי שחיין » 12 פברואר 2015,14:04

2. אני חושב שזה מה שהמקורות אומרים; כשעם ישראל מגיע לארץ ומיישב בה זה יוצר את הקדושה [בין אם זה ע"י כיבוש ובין עם זה ע"י חזקה].
הבעיה שאנחנו לא יודעים לקרוא את המקורות......

3. חידשת לי.
האם זה בגלל הפלטה?
כי לפי מיעוט זיכרוני, לפי הרמב"ם נוזל שבושל והתקרר אין בו בישול אחר בישול.

4. לגבי החילבה וכ"ש.
דווקא מדברים על כך שגם כלי שני מבשל ולכל הפחות את קלי הבישול (ולדעתי כוסברה בכלל זה).
אולי התימנים פוסקים אחרת.

[ומכיוון שפורים מתקרב ניתן לשאול; האם מי שאוכל באופן קבוע בליל שבת חילבה יכול לקבל על עצמו גם את מנהגי התימנים בעניין זה?]

5. ולגבי רבינו ראובן.
אני מבקש;
האדמו"ר !!!
שחיין
גנן עם עתיד
 
הודעות: 273
הצטרף: 28 אוגוסט 2008,14:04

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי ראובן אורן » 12 פברואר 2015,14:04

:?: :shock:

:@ :@ :@






:rofl:
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי צברי נוגן » 12 פברואר 2015,14:04

שחיין כתב:2. אני חושב שזה מה שהמקורות אומרים; כשעם ישראל מגיע לארץ ומיישב בה זה יוצר את הקדושה [בין אם זה ע"י כיבוש ובין עם זה ע"י חזקה].
הבעיה שאנחנו לא יודעים לקרוא את המקורות......

3. חידשת לי.
האם זה בגלל הפלטה?
כי לפי מיעוט זיכרוני, לפי הרמב"ם נוזל שבושל והתקרר אין בו בישול אחר בישול.

4. לגבי החילבה וכ"ש.
דווקא מדברים על כך שגם כלי שני מבשל ולכל הפחות את קלי הבישול (ולדעתי כוסברה בכלל זה).
אולי התימנים פוסקים אחרת.

[ומכיוון שפורים מתקרב ניתן לשאול; האם מי שאוכל באופן קבוע בליל שבת חילבה יכול לקבל על עצמו גם את מנהגי התימנים בעניין זה?]

5. ולגבי רבינו ראובן.
אני מבקש;
האדמו"ר !!!


2. כשרוב! ישראל בארצם עם דגש על רוב לדעתי, נכון להיות רוב עם ישראל עוד בנכר (לפחות רוב היהודים יוצאי עדות המזרח, צפון אפריקה והספרדים כבר הגיעו לארץ :P -מה שהמוסלמים עשו להם עכשיו הם עושים
לאחינו בני אשכנז, נראה מתי הם יגיעו ואז גם המשיח יגיע :drunk: ).
3. לפי הרמב"ם אין בישול אחר בישול בשבת, לא במוצק ולא בנוזל, אך הדרך לחמם את
את התבשיל צריכה להיות בצורה שלא יראה כמבשל.
לשים מרק על הפלטה ישירות זה נראה כמבשל. לכן לפי מה שאני הבנתי צריך לתת את התבשיל על כלי שיש בו כבר מזון אחר
ואז הוא לא נראה כמבשל. אצלנו בבית נוהגים לחמם את התבשילים בשבת על הגבהה כך שאין מגע ישיר
בין הפלטה לסיר וכך זה לא נראה כמבשל.
4. אין בחילבה מה לבשל :) היא כבר טחונה דק דק וביחד עם הכוסברה (החילבה זה קטנית שנקראת "גרגירנית החילבה" ולא הכוסברה שנקראת "גד השדה")
והסחוג היא אפילו מקררת יותר מהר את המרק.
וקצת יותר ברצינות
רמב"ם הלכות שבת פרק כ"ב הלכה ו' "מיחם שפינה ממנו מים--מותר ליתן לתוכו מים צונן, כדי להפשירן; ומותר ליצוק מים חמין לתוך מים צונן, או צונן לתוך החמין--והוא שלא יהיו בכלי ראשון, מפני שהוא מחממן הרבה. וכן קדירה רותחת--אף על פי שהורידה מעל האש, לא ייתן לתוכה תבלין; אבל נותן לתוכה מלח, שהמלח אינו מתבשל אלא על גבי אש גדולה. ואם צק התבשיל מקדירה לקערה--אף על פי שהוא רותח בקערה, מותר לו ליתן לתוך הקערה תבלין: שכלי שני אינו מבשל."
בנוגע לפסיקה לפי מנהג תימן אני לא פוסק אבל שמעתי כבר על רוסי! שהתחתן עם תימניה והיום הוא פוסק כמעט הכל לפי הרמב"ם (הוא למד אצל מארי יוסף קאפח) לכן תשאל בנושא זה את
הרב שאתה הולך לפיו, תראה מי אומר שאסור ותחליט.
5. בנוגע לאדמו"ר ראובן
אצלי הוא תמיד יהיה מארי ראובן :lol: :lol: :lol:
לק"י
יהודי זה הכי אחי
צברי נוגן
גנן אורגני
 
הודעות: 1691
הצטרף: 30 יולי 2007,14:04
מיקום: לפיד

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי שחיין » 12 פברואר 2015,14:04

2. אילו היינו מבינים עד כמה עליית עזרא הייתה עלייה עלובה של עלובי החיים מתוך העם ורק מיעוט שבמיעוט עלה. רוב העם נשאר בבבל [בעיקר העשירים].
לעומת זאת חזרת העם לארצו בזמנינו......

3. הוא אשר אמרתי; אין בישול במרק עצמו אלא האיסור הוא מצד הפלטה - מקור החום.
אלא שיש לדעת שיש פוסקים הסבורים - ובצדק לדעתי - שאין איסור לשים ישירות על הפלטה כי זה לא מקום שמבשלים עליו [בישלת פעם משהו על הפלטה??]. כך שמעתי שפסק הרב מן ההר.
על כל פנים למי שלא פוסק כרמב"ם, הרי שגם אם מקור החום מכוסה כראוי להחזרה, אסור להחזיר מרק קר.
[ועוד הערה לדיוק; אמרת שמי שמחזיר מרק קר לפלטה לא נוהג כרמב"ם. זה לא לגמרי מדויק שכן הרמב"ם לא התייחס לפלטה חשמלית...... - אלו דיוני אחרונים שאינם קשורים לפסיקת הרמב"ם ולא לסוגיית בישול אחר בישול בלח.]

4. לעניין בישול בכלי שני אתייחס בהמשך. [צריך לחזור על החומר....].

5. צודק!

מארי !!
[כי אני לא מכיר אדמו"ר שאוהב סחוג חריף אש].


שבת שלום
שחיין
גנן עם עתיד
 
הודעות: 273
הצטרף: 28 אוגוסט 2008,14:04

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי צברי נוגן » 12 פברואר 2015,14:04

שחיין כתב:2. אילו היינו מבינים עד כמה עליית עזרא הייתה עלייה עלובה של עלובי החיים מתוך העם ורק מיעוט שבמיעוט עלה. רוב העם נשאר בבבל [בעיקר העשירים].
לעומת זאת חזרת העם לארצו בזמנינו......

3. הוא אשר אמרתי; אין בישול במרק עצמו אלא האיסור הוא מצד הפלטה - מקור החום.
אלא שיש לדעת שיש פוסקים הסבורים - ובצדק לדעתי - שאין איסור לשים ישירות על הפלטה כי זה לא מקום שמבשלים עליו [בישלת פעם משהו על הפלטה??]. כך שמעתי שפסק הרב מן ההר.
על כל פנים למי שלא פוסק כרמב"ם, הרי שגם אם מקור החום מכוסה כראוי להחזרה, אסור להחזיר מרק קר.
[ועוד הערה לדיוק; אמרת שמי שמחזיר מרק קר לפלטה לא נוהג כרמב"ם. זה לא לגמרי מדויק שכן הרמב"ם לא התייחס לפלטה חשמלית...... - אלו דיוני אחרונים שאינם קשורים לפסיקת הרמב"ם ולא לסוגיית בישול אחר בישול בלח.]

4. לעניין בישול בכלי שני אתייחס בהמשך. [צריך לחזור על החומר....].

5. צודק!

מארי !!
[כי אני לא מכיר אדמו"ר שאוהב סחוג חריף אש].


שבת שלום


2. מסכים איתך :/ אנחנו עדין בגלות מבחינה תפיסתית :( ועדין אין לנו בית מקדש בניגוד לעזרא הסופר שהקים בית מקדש
אולי בבחירות הבאות נזכה להקים אחד כזה :P
3. אני יודע ואת זה נראה לי כל אחד יודע, שמים ג'חנון/כובאנה כבצק בערב שבת ואיזה יופי בבוקר הוא אפוי טוב טוב (אפייה כבישול לעניות דעתי :wink: )

5. :y: :y: :y:

שבת שלום טוב ומבורך עליך ועל כל ישראל
לק"י
יהודי זה הכי אחי
צברי נוגן
גנן אורגני
 
הודעות: 1691
הצטרף: 30 יולי 2007,14:04
מיקום: לפיד

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי שחיין » 13 פברואר 2015,14:04

2. נדמה לי שכתבתי בדיוק הפוך....
[ובכל מקרה גם עזרא לא הקים את בית המקדש מיד כשעלו. הייתה עלייה נוספת בראשות נחמיה וגם אז לא מיהרו לבנות. היו עסוקים בביסוס עצמם ובקיומם הרעוע. רק אחרי שהנביאים (חגי בעיקר אבל גם זכריה) החלו לנזוף בהם, הם ניסו להתחיל לבנות וגם אז המצב הגיאפוליטי לא איפשר להם כל כך.... אבל תתבלבל עם ההמשך ההיסטורי ועם בית המקדש המפואר שהקים הורדוס.]

3. מכיוון שהדבר נתון במחלוקת, לא נוכל לסתור אחד את טענות השני.
אני יודע שיש גם השמים בשר בקר על הפלטה בר"ה בבוקר וכשמגיעים מהתפילה הוא כבר מבושל.
אך אין זו דרך הבישול ואין זה מקום בישול. ביום שני לא תוציא את הפלטה כדי לבשל עליה. אף אחד לא מוציא. ולכן אין בפלטה בעיה של "מחזי כמבשל".
אגב, הג'חנון שלך מוכן גם כשאתה שם עם חציצה.
שחיין
גנן עם עתיד
 
הודעות: 273
הצטרף: 28 אוגוסט 2008,14:04

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי שחיין » 13 פברואר 2015,14:04

לעניין כלי שני ומה אסור ליתן בתוכו [= קלי בישול]
ראה כאן: http://www.ybm.org.il/hebrew/LessonArti ... ?item=5367
בסעיף 6 בעיקר (ראה מה כתבו שם המג"א והמ"ב בעקבות הרמ"א האוסר ליתן פת בכ"ש.
[וכדאי לשים לב גם לאמור בהערה 4 בעניין כלי שלישי. זה האיזכור היחידי בראשונים לכלי שלישי והוא מזוכר לאיסור......].

מובן שלפי שמות הפוסקים ניתן להבין שזה אסור כנראה רק לאשכנזים.

שבת שלום
שחיין
גנן עם עתיד
 
הודעות: 273
הצטרף: 28 אוגוסט 2008,14:04

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי צברי נוגן » 13 פברואר 2015,14:04

2. מסכים איתך לגמרי, אבל כמו שכתבתי, אנחנו בגלות תפיסתית, ועד שזה לא ישתנה, לא יזוז
כלום, אנחנו יכולים כבר לחדש את הסנהדרין אבל אנחנו מעדיפים להמשיך להתפלג אחד מהשני
ולריב על זוטות.
אני בעד לזרז את הגאולה בעזרת מעשים (ויכול להיות שבאמת אם יקום רב אמיץ מספיק בשביל לשנות דברים
אז נוכל באמת להכליל את הערבה הדרומית לעניין שמיטה -עדיף חרדי כלי לרב מהציונות הדתית גם חלק מהסרוגים לא יקשיבו-
אבל אם אני לא טועה יש מחלוקת גם אם הערבה נכללת בשטחי ארץ ישראל המובטחת, אבל אני לא בטוח.)
3. אם תשים ג'חנון בצק ללא הגבהה אני בספק אם הוא יאפה טוב, יותר הגיוני שהוא ישאר לבן עם מרקם של בן בצק לאפוי.
בכל אופן כמו שכתבתי באחת התגובות קודם, אני הבנתי שמארי יוסף קאפח הנחה להניח את התבשיל על כלי שכבר נמצא על הפלטה ושבתוכו יש תבשיל,
בלי זה הוא לא התיר, אצלנו בבית אני נחשב ל"רמב"מיסט" אז אני עדין לא כופה על בני משפחתי את כל ההלכות לפי הרמב"ם.
דבר אחרון יכול להיות שצריך להוסיף ברכה בברכות השחר "שלא עשני אשכנזי" :D
כל החומורת שיש לאשכנזים יכולות להרוג תימנים :lol: (למרות שמי שהולך לפי הרמב"ם כיום יש לו הרבה "חומרות" שהם הלכה למעשה
כמו ספיחין בשמיטה, חליטת בשר, יין לקידוש והבדלה, חימום בשבת ועוד :x )

שיהיה שבת שלום ומבורך
לק"י
יהודי זה הכי אחי
צברי נוגן
גנן אורגני
 
הודעות: 1691
הצטרף: 30 יולי 2007,14:04
מיקום: לפיד

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי ראובן אורן » 13 פברואר 2015,14:04

הערה 'טכנית' גרידא

'פלטה של שבת', רגילה וסטנדרטית, יכולה לבשל ואפילו לטגן חביתה !! אם רוצים!! על כן צריך להיזהר (הלכתית) מהנושא, בעיקר בעניין ה'טמינה' ('וטומנין את החמין' - כן, הכוונה לתנור חרס בנוי של פעם! ידוע לי, אבל..).
כיסוי רציני של סירים על הפלטה, מרכז החום ולא נותן לו לברוח ואז הטמפרטורה עוברת בקלות את ה 100 מעלות!! נתקלתי כבר בכמה מקרים של סיר גדול של חמין, על הפלטה.., שכוסה בשמיכת צמר עבה ('כסת').. והתוצאה - שריפה! בבית כנסת!! הלך ה'קידוש' !
כך גם עם ואריאציות של 'נייר כסף' או כאלה שהמציאו מתקנים סגורים לפלטה של שבת.
ידיד שלי, תימני 'שאמי' :wink: בנה תבה מאלומיניום עבה, על רגליים והפלטה שוכבת בתחתית. התבה גבוהה ועל כן, יש מקום מספיק גם לסיר הג'אחנון הענק, גם לחמין וגם לקובנה ול'לסיס' ועוד ועוד.., סירים ב 3 קומות, אחד על השני והמתקן, עומד בחוץ, ליד דלת המטבח.

אחלה 'בישולים'. לכן הקפדה יתרה על 'בישול' לפני השבת והשאר, בגדר 'חימום'.

א גיטע שאבעס :handshake:
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי שחיין » 13 פברואר 2015,14:04

ראובן, התיבה הזאת מוכרת ומשווקת.
ראיתי אותה אצל הרבה משפחות.
יש כמה ווריאציות כמו דלת מהצד או מלמעלה.
בהחלט מאפשר לשים את הפלטה מחוץ לבית [מרפסת] בלי טיפול של גורמים לא רצויים.

כפי שאמרתי, אפשר לבשל על פלטה אבל לא נהוג לבשל עליה ולכן אינה נחשבת ל"מקום בישול" ואין חשש מראית העין שמבשלים [שזו סיבת האיסור].


shaboth sholom
[עוד אשכנזי שמנסה לדבר בתימנית.... אבל חכה שצוברי ישמע אותי מזמר "דרור יקרא" (כשכל סגול הופך לA...)].
שחיין
גנן עם עתיד
 
הודעות: 273
הצטרף: 28 אוגוסט 2008,14:04

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי ראובן אורן » 13 פברואר 2015,14:04

ברור, לכן הדגשתי 'טכנית', כי רצוי להיזהר בכך.., בכיסוי המוגזם! גם כי זה יכול 'לשרוף' האוכל וגם כי יכול לשרוף את הבית... והיו דברים מעולם.


[חכה שתשמע את 'מורי נוגן' מזמר בבי"כ באלאדי.. תתמוגג! זכיתי לכך ועל כן גם נתתי לו בכבוד לקדש את השבת..., שפתיים יישקו ]
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי צברי נוגן » 13 פברואר 2015,14:04

שחיין כתב:shaboth sholom
[עוד אשכנזי שמנסה לדבר בתימנית.... אבל חכה שצוברי ישמע אותי מזמר "דרור יקרא" (כשכל סגול הופך לA...)].


ראובן אורן כתב:ברור, לכן הדגשתי 'טכנית', כי רצוי להיזהר בכך.., בכיסוי המוגזם! גם כי זה יכול 'לשרוף' האוכל וגם כי יכול לשרוף את הבית... והיו דברים מעולם.


[חכה שתשמע את 'מורי נוגן' מזמר בבי"כ באלאדי.. תתמוגג! זכיתי לכך ועל כן גם נתתי לו בכבוד לקדש את השבת..., שפתיים יישקו ]


:oops: :clap: :oops:
Watch on youtube.com

Watch on youtube.com


:hai: :hai: :hai:

שבת שלום!
לק"י
יהודי זה הכי אחי
צברי נוגן
גנן אורגני
 
הודעות: 1691
הצטרף: 30 יולי 2007,14:04
מיקום: לפיד

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי ראובן אורן » 13 פברואר 2015,14:04

כדבש למתוק :inlove:

מעלה זכרונות עתיקים עתיקים, אצל ילד אשכנזי קטן, מ'נווה צדק' שנחשף לנעימות המדהימות והשורשייות של השכנים שלונו ומשפחותיהם מה'כרם'.

בהמשך, תודה לאל, הייתה 'אינטגרציה' בחינוך התיכוני והגל המשיךלהשמע בקרבתי, במיוחד עם עפרה חזה ז"ל, שלמדה בכיתה מקבילה...

:clap:

דיוואן... ר' שלום שבזי :wink:
Watch on youtube.com
מנהל פורום - גינון אורגני ואקולוגי - הדרכה ויעוץ

באדמה בריאה - גדלים צמחים בריאים
צמחים בריאים - לא סובלים ממזיקים
סמל אישי של המשתמש
ראובן אורן
מנהל ראשי
מנהל ראשי
 
הודעות: 30208
הצטרף: 05 יוני 2006,14:04
מיקום: זכרון יעקב

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהעל ידי צברי נוגן » 19 פברואר 2015,14:04

http://olamot.net/shiur/%D7%A2%D7%A6%D7 ... 7%98%D7%94

גידול בעציצים בשמיטה
לק"י
יהודי זה הכי אחי
צברי נוגן
גנן אורגני
 
הודעות: 1691
הצטרף: 30 יולי 2007,14:04
מיקום: לפיד

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהעל ידי שחיין » 26 פברואר 2015,14:04

ראובן אורן כתב:בשנת שמיטה אסור לשתול ולזרוע ב'קרקע' !
אין שום בעעיה עם כל סוג של אדמה במיכלים, עציצים, שקים, סלים, באלות או אדנייות.
רק שלא יהיה מגע עם הקרקע !
ה'ניתוק' / גידול במנותק מהקרקע יכול להיות על שולחנות/דרגשים / מדפים מוגבהים.., או שעל האדמה עצמה פרושה יריעה גאוטכנית שלא מאפשרת מגע של השורשים היוצאים מהעציצים (אם זה קורה..), עם האדמה.. הקרקע.



למען הדיוק;
מצע מנותק לבדו אינו מספיק כדי להתיר מלאכות ממש כמו שתילה/זריעה.
צריך שיהיה בתוך בית = קירות עם גג !

יש המאשרים גם חממה.

בנוסף, הניתוק חייב להיות מוחלט, כלומר, אסור שגם נוף הצמח יהיה מעל האדמה עצמה. חייב יריעה מתחת.

איני רואה אפשרות לאדם פרטי להגיע לידי כך.
שחיין
גנן עם עתיד
 
הודעות: 273
הצטרף: 28 אוגוסט 2008,14:04

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהעל ידי דייב » 26 פברואר 2015,14:04

שחיין כתב:איני רואה אפשרות לאדם פרטי להגיע לידי כך.
נשמע לי כמו הגזמה פראית...אנשים יגוועו ברעב ככה :P
מיקרופאונה - viewtopic.php?f=9&t=6777
תמצייות צמחים - viewtopic.php?f=9&t=8109
זרעי מורשת - viewtopic.php?f=9&t=7161
דייב
גנן עם עתיד
 
הודעות: 510
הצטרף: 16 מאי 2011,14:04
מיקום: מרכז

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהעל ידי שחיין » 26 פברואר 2015,14:04

דייב כתב:
שחיין כתב:איני רואה אפשרות לאדם פרטי להגיע לידי כך.
נשמע לי כמו הגזמה פראית...אנשים יגוועו ברעב ככה :P



נראה לך??
כאילו בשנה רגילה, כמה אנשים ניזונים רק ממה שהם עצמם מגדלים????

גידול על מצע מנותק בתוך חממה דורש הרבה תנאים שעל פי רוב לא מפרטים לך.
לטעון סתם כך "מצע מנותק מותר" זה לא רציני [וגם לא נכון הלכתית]. כמו בכל מקצוע גם כאן צריך להיכנס וללמוד את העניין על יסודותיו כדי להבין מה מותר ומה אסור ואם מותר אז איך. צריך להבין את השורש של זה. [בדיוק כמו שאנו עושים בגידול צמחים באדמה !!]
שחיין
גנן עם עתיד
 
הודעות: 273
הצטרף: 28 אוגוסט 2008,14:04

הקודםהבא

חזור אל ארכיב גינון

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־4 אורחים