עמוד 8 מתוך 9

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהפורסם: 26 פברואר 2015,14:04
על ידי אבי אלימלך
סליחה על הבורות.
אבל איזה ירקות/פירות רוכשים בסופר?
או בשווקים?

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהפורסם: 26 פברואר 2015,14:04
על ידי שחיין
אבי אלימלך כתב:סליחה על הבורות.
אבל איזה ירקות/פירות רוכשים בסופר?
או בשווקים?


את מי אתה שואל?? :D

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהפורסם: 26 פברואר 2015,14:04
על ידי דייב
אותך מן הסתם. גם מי שמספק לנו את הירקות והפירות אמורים לעמוד באותם כללים או ששום דבר מזה לא חל עליהם? :?

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהפורסם: 26 פברואר 2015,14:04
על ידי שחיין
דייב כתב:אותך מן הסתם. גם מי שמספק לנו את הירקות והפירות אמורים לעמוד באותם כללים או ששום דבר מזה לא חל עליהם? :?



חלים עליהם אותם כללים
אך כפי שציינתי [בדיוק בנוקדה שהתנגדת] הם קשים ליישום.
אז חקלאי שמכין כמה דונם חממות עם כלים ופועלים יכול גם להגיע לכמות ואספקה
ואילו לאדם פרטי זה קשה מאוד לעמוד בכל התנאים.


המקורות לפירות ברוב השווקים הם ממה שנקרא "היתר מכירה" בו החקלאי מוכר את הקרקע לאינו יהודי
ואז יש מלאכות מסויימות שמותר לעשות. [ודייק! לא הכל מותר].
מקור נוסף הוא יבול נוכרי/יבוא שיש בכל השנים.
יש גם קצת ממצע מנותק, כפי שראיתי למשל בשפע שוק ירקות עלים ממצע מנותק.

זה ממש בקצרה [וכמובן שהנושא מורכב יותר].
הציבור החרדי קונה ירקות ממקורות אחרים ובהשגחה מיוחדת
והציבור החרד"לי יותר, קונה מאוצר הארץhttp://www.otzarharetz.co.il/.

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהפורסם: 26 פברואר 2015,14:04
על ידי אבי אלימלך
שחיין
הסתובבתי לפני כשבועיים בשוק לוד המפורסם.
ראיתי דתיים וחרדים קונים ירקות ופירות בדוכנים.
בדוכנים אין שום תעודה ואפילו לא כולם יהודים.
יש לי גם לקוחות שמגדלים ירקות ופירות כרגיל ,בשנת השמיטה.
אז תסביר לי איך זה עובד?
איך החרדי קונה ירקות בשוק ויודע שהם אינם מחקלאי שמגדל כרגיל?
אבי

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהפורסם: 26 פברואר 2015,14:04
על ידי שחיין
אבי אלימלך כתב:שחיין
הסתובבתי לפני כשבועיים בשוק לוד המפורסם.
ראיתי דתיים וחרדים קונים ירקות ופירות בדוכנים.
בדוכנים אין שום תעודה ואפילו לא כולם יהודים.
יש לי גם לקוחות שמגדלים ירקות ופירות כרגיל ,בשנת השמיטה.
אז תסביר לי איך זה עובד?
איך החרדי קונה ירקות בשוק ויודע שהם אינם מחקלאי שמגדל כרגיל?
אבי


את החרדי צריך להסביר... החרדי.

אני רק יכול לשער.
אינך יודע מה בדיוק הוא קנה ולמה הוא שם לב.

1. בפירות העץ אין עדיין יבול שביעית. זה יגיע רק בקיץ. עכשיו הכל שישית [כולל הזיתים שנמסקו אחרי סוכות], אז מבחינת שמיטה אין בעיה.
2. ואילו בירקות, אם הוא מזהה שהירק גודל ע"י ערבי אז גם זה מותר [= יבול נכרי]. {ואם תשאל, אולי הערבי רימה ובעצם הוא "הלבין" סחורה של יהודי? אענה לך שאתה צודק לגמרי וכבר היו דברים!}. ייתכן שהם מפקחים על מוכר זה או אחר שהוא מביא ירק מערבים ואין עם זה איסור מבחינת הלכות שמיטה [לטעמי יש בעיות אחרות אך לא ניכנס לזה וזה גם לא הנושא].

Re: גידול ירקות במיכלים בשנת השמיטה ובכלל ....

הודעהפורסם: 27 פברואר 2015,14:04
על ידי אורנה
בוקר טוב שחיין

גן ירק שלי מלווה בכל העונות
את צרכינו למאכל ירקות .
ברוך השם לעת הזו אינינו זקוקים ליותר מהשפע והברכה
יש מספיק לנו ולחלוקת מישלוחי מנות שבועיים לאוהבינו ומכרינו.
אוכלים ושותים את ירק הגן בהתאם לעונה.

אורנה

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 01 מרץ 2015,14:04
על ידי תמיר אילן
הלוואי עלי גינה כמו של אורנה...
ירקות עליים אני מספק מהגינה אבל כשמגיעים לעגבניות ומלפפונים... אני עדיין רחוק (ובודאי שבשנת שמיטה :( )

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 01 מרץ 2015,14:04
על ידי צברי נוגן
בהמשך לדיון שהיה ביני לבין שחיין בנוגע לגבולות בהם חלה קדושת שביעית,
אני מצרף תשובה שקיבלתי מהרב רצון ערוסי, רבה של העיר קרית אונו, חבר מועצת הרבנות הראשית
ומרצה למשפט העברי באוניברסיטת בר אילן.

שאלה:
שלום מארי,
במקומות רבים מוזכרים ההבדלים בדיני השביעית בין גבולות עולי מצרים
לבין גבולות עולי בבל, כאשר האזורים שעולי בבל לא כבשו לא נתקדשו
(גוש קטיף, הערבה הדרומית ועוד).
שאלתי היא, האם היום לאחר שעם ישראל חזר לארצו ויש לנו ריבונות יהודית
בארצנו, האין זה מחובתינו לקדש את כל השטחים שבשליטה ובריבונות יהודית?
האם עליית עזרא ונחמיה הייתה יותר מפוארת מהעליות של קום המדינה?
הרי ידוע שאותם עולים ששבו לארץ בעליית עזרא ונחמיה היו מדלת העם ומבחינה רוחנית לא היו
בפסגה (עד כדי כך שהיו צריכים לגרש את נשותיהם הנכריות), וידוע גם שבית המקדש לא קם מיד לאחר מכן
ויתר על כן השלטון היהודי היה תחת שלטון גדול יותר (פרסים, יוונים, רומאים)
האם לא נכון שנקדש את אותם אדמות? הרי היום יש לנו שלטון יהודי עצמאי וברוך ה' יש לנו
עולם תורה והלכה ענף מאוד עם רבבות תלמידים ורבנים.
רבנו הביא בהלכה שעולי בבל קדשו לדורות ועולי מצרים קדשו לשעה, מדוע?
מה ההבדל בין שתי העלייות?
ושוב מדוע אנו לא מכילים את קדושת הארץ על אותם שטחים?

בתודה ובברכת התורה
נוגן צברי

שלח שאלה אל:
הרב ד"ר רצון ערוסי
תשובה:
עליך לדעת, שאע"פ שאנו שמחים ומודים לה', שהשיב אותנו לארצנו, וסייע ומסייע בידינו לנצח את אויבינו, ולשכון בארצנו, ולייסד את מדינתנו, עדיין אין אנו מתנהלים כעם ששב לארצו, כדי לגאול את ארצו, ולחיות בה כעם ה', בארץ ה', עפ"י תורת ה'. אלא שיבתנו לארצנו, הובלה בעיקרה, ע"י מנהגים שאינם מחוברים לתורת ה', ויש מי מהם, שאפילו מנוכרים ממנה, והציונות לדידם, היא בעיקרה הקמת מדינת מקלט לעם ישראל, אמנם בארצנו ההיסטורית, אבל אין מנהיגים אלו רואים את מפעל הציונות ושיבת עמנו לארץ הקודש, וייסוד המדינה בתהליך הגשמת חזון נביאי ישראל, בשונה מעולי בית שני, הללו, לפי הנהגת מנהיגיהם המדיניים והרוחניים, ובראשם עזרא ונחמיה, ראו בתהליך השיבה הגשמת חזון הנביאים, ושמו להם כיעד לבנות בית שני, ובנו אותו.

ואילו בימינו, אף שב"ה זכינו ושבו מיליוני יהודים לארץ הקודש, נהפוך הוא. הס מלהזכיר, ולא רק בגלל הקושי המעשי, הבינלאומי, אלא בגלל שטרם השלימו מנהיגי המדינה עם החזון שתקום בארץ הקודש מדינת ישראל עפ"י התורה.

ולכן אפילו במלחמותינו בימינו מלחמת השחרור, מלחמת סיני, ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים, ועוד מלחמות עד אין מספר, אין אף אחת מהן מלחמת כיבוש לגאולת ארצנו, אלא רק מלחמת מגן. ואדרבה, מתנהל מאבק פנימי עז מאוד, להשיב את יהודה והשומרון והגולן, לאויבים.

בנסיבות כאלה לא שייך לקדש את שטחי ארצנו, שה' סייענו, לגאול אותם וצריכים אנו להתפלל לה' שיערה עלינו רוחו ממרומים, באופן שעמנו, ומנהיגים ישובו אל כור מחצבתם, ויבינו, שהם אינם ככל העמים, אלא ייחודם וייעודם להיות עם ה', שאמור להיות בארץ ה', ולהתנהל עפ"י תורת ה', ולשאוף ע"י סיעתא דשמיא, להגיע לימות המשיח, ולראות בבניין בית שלישי שלא ייחרב לעולם.

אז, וכנראה רק אז, תחזור ותתקדש כל ארץ ישראל כארץ הקודש, ואפילו מעבר לגבולות שהיו בעבר, אלא כגבולות שהובטחו לנו ע"י אבינו שבשמים, לימות המשיח.

http://net-sah.org/faq/23264

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 01 מרץ 2015,14:04
על ידי ראובן אורן
יישר כוח
על השאלה ועל הבאת תשובת המארי.

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 02 מרץ 2015,14:04
על ידי שחיין
משום כבודו של הרב ערוסי לא אגיב.

[למרות שזה עולה לי במאמץ רב מאוד. אני כמעט על אוטומט.]

אני מפנה את הקורא המשכיל למאמרו של הרב יואל בן נון ובפרט לאותן שתי הערות אליהן קישרתי לעיל.

ועל הדרך אפשר גם לפתוח קצת בנביאים ולבדוק את אמיתות הדברים.....

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 03 מרץ 2015,14:04
על ידי צברי נוגן
שחיין, כל עוד אתה שומר על שפה נקייה (אין לי בכלל ספק שתשמור), לדעתי אין בעיה להגיב
חלק מהיופי ביהדות זה שאפשר ומותר לחלוק.
בנוסף כל קושיה שתעלה פה אני אפנה לרב ערוסי ואחכה לתשובה שלו.

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 05 מרץ 2015,14:04
על ידי ראובן אורן
לראשונה תשווק תוצרת חקלאית מעזה לישראל בשנת השמיטה.

על פי החלטה שהתקבלה היום בישראל, במהלך כל שנת תשע"ה יוכלו הפלסטינים לשווק ולהעביר תוצרת דרך המעברים לישראל. ההחלטה התקבלה בתום עבודת מטה בהשתתפות היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, משרד החקלאים וגורמי הרשות הפלסטינית.

http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=1113798

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 16 יולי 2015,14:04
על ידי ראובן אורן
וכבר כמעט ועברה, חלפה לה שנה, שנה שביעית, שנת השמיטה.
אז מה מותר לנו לעשות כעת בגינה?
האם מותר להכין לשנה הבאה, לשנה שמינית?? ומה מותר?



מתוך החוברת של מכון תורה וארץ

יסודות ההלכה



א. פעולות שנעשות בקרקע להכנה לעיבוד בשנה השמינית, כגון: זיבול, סיקול, ניקוי
השטח, עקירת מטעים ופרדסים שאינם מניבים לצורך נטיעה או זריעה חדשה -
אסורות מדרבנן.1
ב. פעולות שנעשות לשמירת הקרקע מנזק2 או פעולות שאינן אלא הכנה לפעולה
חקלאית3 - מותרות, אם הן אינן מוגדרות בתור ”חרישה“.4
מלאכות לצורך הקרקע
ג. אסור ליישר קרקע לצורך הכשרתה לעיבוד לשנה השמינית.5
ד. אין להכין בורות6 וגדודיות לנטיעה בשנה השמינית.
ה. חיטוי קרקע כימי אסור,7 אלא אם כן הוא הכרחי למניעת נזק שלא יתאפשר לתקנו
אחר כך.
ו. חיטוי קרקע תרמי שכרוך בתיחוח הקרקע אסור גם למניעת נזק.8 בנוגע להכנות
בחממה, ראה בפרק כז.
ז. אין להעמיד בשטחי שלחין מֵ כלים שמכילים דשן כימי, אם דישון השטח איננו נצרך
לגידולים בשמיטה.9
1 רמב“ם )פ“א הי“ג-הט“ז(.
2 רמב“ם )פ“א ה“י(. ועי‘ שבת הארץ )שם אות ב/7(.
3 חזו“א )סי‘ יז ס“ק כ ד“ה מ“ק(. ועי‘ שבת הארץ )פ“א ה“ה אות כז/7(.
4 ראה לעיל פרק א סעיפים ט-יא.
5 רמב“ם פ“ב הי“א; חזו“א )סי‘ כז ס“ק ה(. ועי‘ שבת הארץ )פ“ב הי“א אות א-ב(. איסור זה אוסר גם לבנות טרסות לצורך זריעה.
6 עי‘ רמב“ם )פ“א ה“ד ורדב“ז שם(; אגלי טל )חורש ס“ק ב(.
7 מדין תולדת חרישה.
8 תיחוח הוא חרישה גמורה.
9 העמדה זו מכינה לשנה השמינית.
הכנות לשנה השמינית
פרק לו
102
י. בשטחי שלחין מותר לבנות מערכות השקיה לשנה השמינית.10 בשטחי בעל מותר
לבנות מתקנים להשקיית עזר לאחר חג שבועות.11 כיסוי תעלות בשדה שהונחו בהן
צינורות השקיה, מותר רק אם הכיסוי אינו מכשיר את המקום לעיבוד,12 כגון כיסוי
של התעלה באופן לא מלא.
יא. אסור להשקות השקיית הרוויה בסוף השמיטה להנבטת העשבייה, כדי להכין את
השטח לעיבוד לצורך השנה השמינית.13
יב. באדמות שיש בהן מליחות, ויש לבצע שטיפות קרקע כדי שיתאפשר לזרוע בהן -
כגון בערבה או באדמות שמושקות במים מושבים - אין לבצע שטיפות אלו לצורך
זריעה בשנה השמינית.
יג. אסור לזרוע בימים האחרונים של השמיטה, למרות שהנביטה והקליטה יהיו בשנה
השמינית.14
קניית זרעים ושתילים
יד. לאחר השמיטה אין לקנות שתילי עצים ממשתלה שהכינה אותם בדרכים אסורות,15
דהיינו שתילים שלא גדלו במצע מנותק בתוך מבנה או ללא הסתמכות על היתר
המכירה. והוא הדין לשתילי ירקות שהוכנו באופן האסור.16 מי שקנה בטעות
שתילים וזרעים כאלה יפעל לפי ההנחיות האלה:
שתילים
1. שתילי ירקות שהוכנו באיסור והחלק שאוכלים כבר קיים - כגון שתילי חסה -
אסורים משום ספיחין, ואין לשותלם.17
2. שתילי ירקות שהחלק שאוכלים עדיין אינו קיים - כגון שתילי עגבניות - אין איסור
להשתמש בהם ומותר לשותלם.
3. שתילי עצים שהוכנו באיסור חייבים לעקרם, ואין לנטוע אותם.18

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 16 יולי 2015,14:04
על ידי אבי אלימלך
יותר קל לומר מה מותר.
זה יהיה שתי שורות. :)

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 16 יולי 2015,14:04
על ידי ראובן אורן
אפשר גם במילה אחת - ס ב ל נ ו ת . . .

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 16 יולי 2015,14:04
על ידי שחיין
במילים אחרות, אין כל הבדל בין סוף השנה לאמצעה.
כל מה שמיועד לשנה הבאה ולהצמחה -אסור.
מה שנועד למניעת תקלות או תיקון הקרקע [כמו סגירת בור פתוח] - היה מותר גם כל השנה.


אני במהלך השנה לא עשיתי דבר למעט השקיה וכיסוח עם חרמש [אותו נאלצתי לעשות מספר פעמים בשל ריבוי הגשמים].

הדשא עוד ירוק ברובו ולאחרונה עוד כיסחתי אותו שוב כי עלה לגובה רב. אבל לא השקתי אותו כלל !!

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 16 יולי 2015,14:04
על ידי ראובן אורן
את הדשא השקיתי נקודתית בכמה הקומות שנפגעו מכל מיני סיבות.
הצימוח איטי ויפה ועל כן, מעט כיסוחים ! פעם בחודש וחצי ! וגם, הלהבים גבוהים.

גם את ערימת הקומפוסט השקיתי כמובן :) מדובר בחומר חצי מקומפסט של המועצה. די יבש. אז טיפטוף מים והרטבה כללית והוא מתחיל "לתסוס" ולהפיץ ניחוחות אמיתיים.

3 עצים צעיריים - גויאבה, שסק וקלמנטינה, מקבלים 'כפי צרכם'. לאחר סיום שביעית, נתחיל לפנק אותם במטעמים.
כמוהן שגידולי הירקות ב'מנותק', מקבלים מים, כל יומיים או שלושה וזה מספיק להם.

גזם של צמחי בר ונוי, 'נטחן' ומפוזר על האדמה

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 16 יולי 2015,14:04
על ידי שחיין
דעתי על הדשא שגם אם הוא במצב לא טוב, אין סיבה להשקות אותו. הוא ישרוד בכל מקרה
והרי יסוד ההיתר הוא "אוקמיי", כלומר, לקיים, לשמר את המצב כדי שלא ימותו כל הצמחים ותהיה הארץ שממה, כלשון הרמב"ם.
דשא ישרוד בכל מקרה גם אם לא היה חורף ולא השקנו אותו כל הקיץ. אחרי ר"ה [ושבת...] - נשוב להשקות אותו ועד סוכות כבר כולו יהיה ירוק.
אז ממש אין סיבה להשקות.
אצלי הוא במצב מעולה [גבוהה וירוק ללא השקיה כלל] שאפילו לא חלמתי, בשל ריבוי הגשמים לא רק בחורף אלא גם באביב החורפי שעברנו.


לפזר גזם.... נו, לא אגיב. והמבין יבין.

Re: "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ"

הודעהפורסם: 16 יולי 2015,14:04
על ידי ראובן אורן
:)
פיזור הגזם... טבעי, כמו בטבע :geek:

ה'תיקונים' שבהם טיפלתי בדשא, ברובם חורים ושקעים שנוצרו מביקוע עצים לחורף. האדמה שם נכבשה והודקה ואף שקעה..., 'לפני עיוור לא תשים מכשול'

לא איווררתי עם קילשון אלא רק ריככתי האדמה עם מים 8)